Live Dance Performance Investigating the Feminine Cyborg Metaphor with a Motion-activated Wearable Robot
https://youtu.be/zS3ZI7FUHGg
This paper presents artistic work that comments on the exploitation of feminine gender performance in technology, from the point of view of a particular artist, enabled by a wearable robotic device that creates an onstage cyborg character. The piece, entitled "Babyface'' was created in residence in a robotics lab and has catalyzed the development of a motion-activated wearable robot. This paper reports on the creation of this piece, its accompanying device, along with initial responses that have been shared informally. Iterations of multiple flexible attachment structures, a clear plastic dress that references the hyperbolic representation of the female sex, as well as the electronic subsystems are presented alongside discussion of the somatic and choreographic investigations that accompanied prototype development. These fabricated elements alongside the actions of the performer and a soundscape that quotes statements made by real "female'' robots create an otherwordly, sad cyborg character that causes viewers to question their assumptions about and pressures on the female ideal. This work is an important first step in the development of a wearable robot with embodied connection to the performer and, eventually, audience members.
本論文では,あるアーティストの視点から,テクノロジーにおける女性的なジェンダー・パフォーマンスの搾取についてコメントした作品を紹介する.Babyface」と題されたこの作品は、ロボット工学の研究室に滞在して制作され、動きで動くウェアラブル・ロボットの開発を促進した。本論文では,この作品の制作とそれに付随するデバイス,および非公式に共有された初期の反応について報告する.複数の柔軟なアタッチメント構造の反復、女性の性を双曲線的に表現した透明なプラスチック製のドレス、そして電子的なサブシステムが、プロトタイプ開発に伴う身体的・振付的な調査の議論とともに紹介されている。これらの捏造された要素とパフォーマーの行動、そして実際の「女性」ロボットの発言を引用したサウンドスケープは、言葉を失ったような悲しいサイボーグのキャラクターを生み出し、鑑賞者に女性の理想に対する思い込みやプレッシャーについての疑問を投げかけます。この作品は、パフォーマーと、ひいては観客との身体的なつながりを持ったウェアラブルロボットの開発の重要な第一歩となるでしょう。